The teaching of arts in the brazilian education curriculum and the thought of Ana Mae Barbosa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55602/rlic.v12i2.310

Keywords:

Reading, Childhood, Performance, Pedagogical Letters

Abstract

This writing aims to produce reflections on the productions of researcher Ana Mae Barbosa. Therefore, the question arises: What should arts teaching be like according to the thoughts of author Ana Mae Barbosa? To produce data for this qualitative research, documentary research was carried out on the CAPES journal portal. When briefly analyzing the current Brazilian educational legislation, the National Common Curricular Base (BNCC) it is noted that Ana Mae Barbosa's thought was strongly considered, however, Arts Teaching still needs to overcome several challenges to develop the social function in society and the main agent for these transformations to occur is the teacher in this area of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Cláudio Gerhardt, PPGIE - UFRGS

    Doutorando em Informatica na Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - PPGIE/UFRGS. Mestrado Profissional em Educação da Universidade Estadual do Rio Grande do Sul - Campus Osório - UERGS. Licenciado em Pedagogia pelo Instituto Superior de Educação Ivoti - ISEI. Possui especialização em: formação continuada de professores pelo Instituto Federal Sul-Riograndense, Campus Pelotas (IF-SUL), Tecnologias da comunicação da informação na educação pela Universidade Federal de Rio Grande FURG e Gestão Escolar: Orientação e Supervisão pela Faculdade São Luís - FESL. Apresenta experiência na supervisão e na docência de Anos Iniciais do Ensino Fundamental e na Educação Infantil. Atualmente desempenha a função de Supervisor Educacional na rede municipal de Educação em São José do Hortêncio RS. Tem interesse em temas de pesquisas: Alfabetização Científica, Trajetórias de Aprendizagens, Aplicação da Informática na Educação, Representação Docente, Processos de Subjetivação.

  • Djenifer Andréia Adams

     Especialista em artes pela faculdade Dom Alberto

References

BARBOSA, Ana Mae. Arte-Educação no Brasil: realidade hoje e expectativas futuras. Estud. av., São Paulo, v. 3, n. 7, p. 170-182, dez, 1989. DOI: 10.1590/S0103-40141989000300010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/yvtmjR7MGvYKjPDGPgqBv6J/?lang=pt. Acesso em: 26 jun. 2021.

BARBOSA, Ana Mae. Educação artística. Estudos Avançados, São Paulo, v. 8, n. 22, p. 491-494, set. 1994. DOI: 10.1590/S0103-40141994000300071. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/ngDD6rd5G3VzYGznjvpr96F/?lang=pt#. Acesso em: 26 jun. 2021.

BARBOSA, Ana Mae. Artes plásticas no Nordeste. Estud. av., São Paulo, v. 11, n. 29, p 241-255, abr. 1997. DOI: 10.1590/S0103-40141997000100013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/BRZjvzRGDvTpzYYJ3r5fnnj/?lang=pt. Acesso em: 26 jun. 2021.

BARBOSA, Ana Mae. O Século XXI sem Mariazinha. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 25, n. 1, p. 165-166, jan./jun. 1999. DOI: 10.1590/S1517-97021999000100012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/4vCvwBGKbqHrHcx88ZNPYKd/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 26 jun. 2021.

BARBOSA, Ana Mae. XXX Congreso Mundial de Arte y Educación INSEA. Australia. Brisbane. Arte, Individuo y Sociedad, [S.l.], v. 12, p. 351-353, 2000. Disponível em: https://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/view/ARIS0000110351A/5940. Acesso em: 26 jun. 2021.

BARBOSA, Ana Mae. The studies in art education invited lecture, 2001: the escuelas de pintura al aire libre in Mexico: freedom, form, and culture. Studies in Art Education, [S.l.], v. 42, n. 4, p. 285-297, 2001. DOI: 10.1080/00393541.2001.11651705. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/ref/10.1080/00393541.2001.11651705?scroll=top. Acesso em: 26 jun .2021.

BARBOSA, Ana Mae. Social reconstruction through art. Prospects, [S.l.], v. 32, n.0, 2002. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1023/A:1022162303027. Acesso em: 26 jun. 2021.

BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino da arte: ano oitenta e novos tempos. São Paulo: Perspectiva, 2005.

BOCCATO, Vera Regina Casari. Metodologia da pesquisa bibliográfica na área odontológica e o artigo científico como forma de comunicação. Rev. Odontol. Univ. Cidade de São Paulo, São Paulo, v. 18, n. 3, p. 265-274, 2006. Disponível em: https://arquivos.cruzeirodosuleducacional.edu.br/principal/old/revista_odontologia/pdf/setembro_dezembro_2006/metodologia_pesquisa_bibliografica.pdf. Acesso em: 15 jun. 2021.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: arte. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/download-da-bncc/. Acesso em: 15 jun. 2021.

FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educ. Soc., Campinas, SP, v. 23, n. 79, p. 257-272, ago. 2002. DOI: 10.1590/S0101-73302002000300013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/vPsyhSBW4xJT48FfrdCtqfp/abstract/?lang=pt. Acesso em: 11 jun. 2021.

MARTINS, Mirian C.; PICOSQUE, Gisa; GUERRA, M. Terezinha Telles. Didática do ensino de arte: a língua do mundo: poetizar, fruir e conhecer arte. São Paulo: FTD, 1998.

Published

2024-12-18

Issue

Section

Original Research Articles

How to Cite

GERHARDT, Cláudio; ADAMS, Djenifer Andréia. The teaching of arts in the brazilian education curriculum and the thought of Ana Mae Barbosa. Academic Journal Licencia&acturas, Ivoti, RS, v. 12, n. 2, p. e310, 2024. DOI: 10.55602/rlic.v12i2.310. Disponível em: https://ws2.institutoivoti.com.br/ojs/index.php/licenciaeacturas/article/view/310. Acesso em: 22 dec. 2024.

Similar Articles

1-10 of 196

You may also start an advanced similarity search for this article.