Literature and performance

pedagogical letters as an incentive for reader development in childhood

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55602/rlic.v12i2.309

Keywords:

Reading, Childhood, Performance, Pedagogical Letters

Abstract

The research proposes to investigate the formation of readers in Early Childhood Education, highlighting the role of the school in this process. The main objective is to analyze experiences of literary productions, especially dramatizations, in an Early Childhood Education class. The study is based on the Freirean Pedagogical Letters as a tool to promote analysis during literature/performance. Authors such as Abramovich, Zumthor and Freire theoretically support the research. The study is conducted in a private school in Bagé/RS, involving eighteen children and their families. Pedagogical Letters are used as methodological instruments for data collection. The systematization of experiences is adopted in the analysis of results. Partial considerations highlight the importance of reading in early childhood education, emphasizing reading the world before written words and the need for an environment favorable to reading, promoting autonomy in students' choice of works

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ana Cristina da Silva Rodrigues, UNIPAMPA

    Doutora em Educação, professora permanente do Mestrado Acadêmico em Ensino-Unipampa Campus Bagé. Professora permanente do Mestrado Profissional em Educação -Unipampa Campus Jaguarão. Líder do GEPPAGE/CNPq-Grupo de Estudos e Pesquisa em Política, Avaliação e Gestão da Educação

  • Amanda Machado Mugica dos Santos, SESC

    Professora na Rede Mucipal de Educação de Bagé-RS. Professora no Sesquinho-Escola de Educação Infantil do SESC-Bagé-RS. Mestranda no Mestrado Acadêmico em Ensino-Unipampa-Campus Bagé

References

ABRAMOVICH, Fanny. Literatura infantil: gostosuras e bobices. São Paulo: Scipione, 1991.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018.

BUSATTO, Cléo. Contar & encantar: pequenos segredos da narrativa. Rio de Janeiro: Vozes, 2003.

BUSATTO, Cléo. A arte de contar histórias no século XXI: tradição e ciberespaço. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006.

DICKMANN, Ivanio. As dez características de uma carta pedagógica. In: PAULO, Fernanda dos Santos; DICKMANN, Ivo (org.). Cartas pedagógicas: tópicos epistêmico-metodológicos na educação popular. Chapecó: Livrologia, 2020. (Coleção Paulo Freire; 2). Disponível em: http://livrologia.com.br/anexos/1432/50003/livro-cartas-pedagogicas-pdf. Acesso: 03 abr. 2021.

FREIRE, Paulo. Cartas à Guiné-Bissau: registros de uma experiência em Processo. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978. (O Mundo, hoje, 22).

FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP, 2000.

FREIRE, Paulo. Cartas a Cristina: reflexões sobre minha vida e minha práxis. São Paulo: Paz e Terra, 2020.

FREIRE, Paulo. Professora sim; tia, não: cartas a quem ousa ensinar. 34. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021.

MONTEIRO, Edenar Souza; NASCIMENTO, Fabiana Flavia de Magalhães. Ludicidade e literatura: o despertar da formação de leitores na infância. Rev. Fac. Educ. (Univ. do Estado de Mato Grosso), v. 33, ano 18, n. 1, p. 53-69, jan./jun. 2020. DOI: 10.30681/21787476.2020.33.5369. Disponível: https://periodicos2.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/4785. Acessado em: 27 maio 2023.

SENA, Amanda de Oliveira; HOLANDA, Maria Júlia B. de Holanda. Formação de leitores na Educação Infantil. Revista Filosofia Capital, Brasília, DF, v. 15, n. 22, p. 83-98, jan./dez. 2020. Disponível: http://www.filosofiacapital.org/ojs-2.1.1/index.php/filosofiacapital/article/view/436/368. Acesso em: 22 maio 2023.

SISTO, Celso. Leitura e oralidade: contar histórias – da oficina à sinfonia. 1992

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. São Paulo: EDUC, 2007.

Published

2024-12-17

Issue

Section

Original Research Articles

How to Cite

RODRIGUES, Ana Cristina da Silva; SANTOS, Amanda Machado Mugica dos. Literature and performance: pedagogical letters as an incentive for reader development in childhood. Academic Journal Licencia&acturas, Ivoti, RS, v. 12, n. 2, p. e309, 2024. DOI: 10.55602/rlic.v12i2.309. Disponível em: https://ws2.institutoivoti.com.br/ojs/index.php/licenciaeacturas/article/view/309. Acesso em: 22 dec. 2024.

Similar Articles

1-10 of 81

You may also start an advanced similarity search for this article.