Literature and performance
pedagogical letters as an incentive for reader development in childhood
DOI:
https://doi.org/10.55602/rlic.v12i2.309Keywords:
Reading, Childhood, Performance, Pedagogical LettersAbstract
The research proposes to investigate the formation of readers in Early Childhood Education, highlighting the role of the school in this process. The main objective is to analyze experiences of literary productions, especially dramatizations, in an Early Childhood Education class. The study is based on the Freirean Pedagogical Letters as a tool to promote analysis during literature/performance. Authors such as Abramovich, Zumthor and Freire theoretically support the research. The study is conducted in a private school in Bagé/RS, involving eighteen children and their families. Pedagogical Letters are used as methodological instruments for data collection. The systematization of experiences is adopted in the analysis of results. Partial considerations highlight the importance of reading in early childhood education, emphasizing reading the world before written words and the need for an environment favorable to reading, promoting autonomy in students' choice of works
Downloads
References
ABRAMOVICH, Fanny. Literatura infantil: gostosuras e bobices. São Paulo: Scipione, 1991.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018.
BUSATTO, Cléo. Contar & encantar: pequenos segredos da narrativa. Rio de Janeiro: Vozes, 2003.
BUSATTO, Cléo. A arte de contar histórias no século XXI: tradição e ciberespaço. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006.
DICKMANN, Ivanio. As dez características de uma carta pedagógica. In: PAULO, Fernanda dos Santos; DICKMANN, Ivo (org.). Cartas pedagógicas: tópicos epistêmico-metodológicos na educação popular. Chapecó: Livrologia, 2020. (Coleção Paulo Freire; 2). Disponível em: http://livrologia.com.br/anexos/1432/50003/livro-cartas-pedagogicas-pdf. Acesso: 03 abr. 2021.
FREIRE, Paulo. Cartas à Guiné-Bissau: registros de uma experiência em Processo. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978. (O Mundo, hoje, 22).
FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP, 2000.
FREIRE, Paulo. Cartas a Cristina: reflexões sobre minha vida e minha práxis. São Paulo: Paz e Terra, 2020.
FREIRE, Paulo. Professora sim; tia, não: cartas a quem ousa ensinar. 34. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021.
MONTEIRO, Edenar Souza; NASCIMENTO, Fabiana Flavia de Magalhães. Ludicidade e literatura: o despertar da formação de leitores na infância. Rev. Fac. Educ. (Univ. do Estado de Mato Grosso), v. 33, ano 18, n. 1, p. 53-69, jan./jun. 2020. DOI: 10.30681/21787476.2020.33.5369. Disponível: https://periodicos2.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/4785. Acessado em: 27 maio 2023.
SENA, Amanda de Oliveira; HOLANDA, Maria Júlia B. de Holanda. Formação de leitores na Educação Infantil. Revista Filosofia Capital, Brasília, DF, v. 15, n. 22, p. 83-98, jan./dez. 2020. Disponível: http://www.filosofiacapital.org/ojs-2.1.1/index.php/filosofiacapital/article/view/436/368. Acesso em: 22 maio 2023.
SISTO, Celso. Leitura e oralidade: contar histórias – da oficina à sinfonia. 1992
ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. São Paulo: EDUC, 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ana Cristina da Silva Rodrigues, Amanda Machado Mugica dos Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.